V polovici tohto týždňa parkovalo na odstavných plochách automobilky
takmer 300 v tomto roku vyrobených a pre nedostatok čipov nedokončených
áut. Ako povedala hovorkyňa firmy Martina Špittová, väčšinou v Lysej nad
Labem. "Robíme maximum, aby sme eliminovali počet nekompletných
vozidiel, ktorý bude v 1. polroku tohto roka závisieť od vplyvu variantu
koronavírusu omikron na dodávateľské reťazce," povedala.
"Odhadujeme, že do konca januára odstavíme 2500 áut. Achillovou pätou
je riadiaca jednotka parkovacieho zariadenia pri elektromobiloch Enyaq,
ktorých teraz odstavujeme skutočne veľa, viac, než by sme chceli," povedal predseda podnikovej rady Škoda Auto Jaroslav Povšík. "Odstavené
vozidlá je pritom nevyhnutné priebežne dobíjať, aby v baterkách
neklesalo napätie a zákazník nemal potom problémy s naštartovaním nového
auta," dodal.
Ani on, ani vedenie automobilky nedokážu odhadnúť, nakoľko početná bude tohtoročná "flotila" odstavovaných
vozidiel. Na porovnanie, v kritických fázach minulého roka sa na
odstavných plochách nahromadilo takmer 50.000 nedokončených škodoviek.
Za celý minulý rok Škoda Auto nevyrobila až 300.000 áut. Podľa Povšíka
automobilka tento rok nezhotovuje ani motory, či prevodovky, ktoré by
štandardne predala materskému koncernu Volkswagen, napríklad do
bratislavského závodu.
Kľúčové dodávky čipov by sa však mali postupne stabilizovať, podotkol v
novom programe relácie E15 Elita biznisu člen predstavenstva automobilky
Martin Jahn. "Verím, že sa čakacia lehota na naše autá skráti a že
sa ich aj viac vyrobí. Rozjazd bude možno v pomalšom tempe, sme však
presvedčení, že od 2. štvrťroka tohto roka už zasa pôjdeme v maximálnej
kapacite," uviedol Jahn.
Globálny odbyt Škoda Auto klesol vlani o 126.600 na 878.200 vozidiel. Na
českom trhu chce firma v tomto roku udržať tretinový podiel a predať
asi o 2000 nových vozidiel viac než vlani. To znamená zhruba 73.000 áut.